Vi har alla sett hur många av världens största popstjärnor lever: enorma hem, lyxiga resor, en myriad av outfits och ett överflöd utom denna jord. Vem minns inte Michael Jacksons galna shoppingrunda där han i princip köpte hela affärer eller Rihannas imponerande garderob vid olika events?

Men hur blir de egentligen så rika? Är det fortfarande viktigt att sälja sina skivor eller kommer slantarna från annat håll? Idag ser musikindustrin ganska annorlunda ut än förr då artisterna inte längre säljer särskilt mycket musik. I stället laddar fansen ner låtar och hela album över nätet, och i många fall handlar det om streamingtjänster eller till och med piratsajter. Så det kan väl knappast vara så att någon blir speciellt rik på den sortens försäljning?

Alternativa inkomster

Svaret är ett rungande nej! Artister idag tjänar mycket lite på sina låtar i sig, så i stället koncentrerar de sig på helt andra saker vid sidan av; du kan till exempel köpa kläder designade av Madonna och hitta härlig Britney Spears parfym online, som får dig att både se ut och dofta som en superstjärna. I många fall är det artisternas egna intresse som fått dem att starta egna företag och lansera olika produkter, men det handlar också om att ge extra klirr i kassan nu när albumen inte inbringar så mycket.

De rikaste artisterna

Räknar man olika artisters inkomster totalt så kan man snabbt se vilka som har varit mer produktiva än andra. I Sverige är det till exempel

Robyn som tjänar mest och det beror dels på att hon är mycket populär internationellt, inte minst i USA, men också att hon har eget skivbolag. På liknande vis är internationella artister som P Diddy och Beyoncé extremt förmögna, då de vid sidan av musiken även satsat på vitt skilda projekt som mode, TV-serier och filmer.

Turnéer – den stora guldgruvan

Den mest inkomstbringande källan för artister är idag konserter och turnéer, och det är inte för inte som U2 är världens rikaste band, tätt följda av andra turnerande artister som

Coldplay och Ed Sheeran. Konserter hämtar inte bara in pengar från biljettförsäljningen, utan även från

försäljning av artisternas produkter som till exempel kläder, väskor, halsdukar och affischer.

Reklam och sponsorer

Riktigt populära artister brukar bli erbjudna välbetalda kontrakt för att göra reklam för olika tjänster och produkter. På engelska brukar man kalla det för

endorsement, vilket kan översättas som godkännande, bekräftelse eller rekommendation. Med andra ord går den berömda personen ut men en viss produkt, antingen i en reklamsnutt eller i verkliga livet, för att visa att han eller hon stöder och gillar den. Att få ett sådant kontrakt är guld värt då det dels ger en stor inkomst men också ger artisten mycket exponering.

Author filippa
Published