Vi lever i en tid då det är lättare än någonsin att skapa, producera och marknadsföra sin egen musik. Med ytterst små medel kan man, så länge viljan finns, gå från en ganska luddig idé till en fullängdare inom loppet av några månader. Det gäller bara att planera sitt arbete på ett bra sätt. Här följer en enkel plan för hur man producerar en hit.

Bestäm genre och målgrupp

Det är viktigt att man positionerar sig själv i förhållande till liknande musik. Folk som gillar exempelvis Danny Saucedo, kommer de att gilla ens musik? Vilken genre kan man placera hans musik i? Lägg tid på research och läs god musikjournalistik från exempelvis https.

Bestäm om det ska vara ett soloprojekt eller inte

Man bör undersöka om man föredrar att arbeta på egen hand eller om man hellre jobbar i grupp. Om man är i ett band men helst skulle jobba själv är det dags att komma på ett sätt att kunna göra detta. En exit strategy kan vara på sin plats. Om man jobbar ensam men vill ha ett band så är det bara att leta upp ett. Om man vill skriva musiken själv för att sedan ta in studiomusiker, bör man börja se sig om efter duktiga och prisvärda sådana.

Bestäm vilka inköp som måste göras

Här bör man se över vilka inköp som måste göras. Ett nytt trumset? Ett nytt musikprogram? Ett nytt ljudkort? Detta viktiga steg kan vara avgörande. Verktyg som kan vara till hjälp är exempelvis https://www.kampanjjakt.se/ där man kan leta upp bra erbjudanden på olika produkter, inklusive musikrelaterade sådana.

Lägg upp en arbetsplan och dela in den i olika faser

Det är viktigt att bestämma när man faktiskt måste sätta igång med själva låtskivandet. Vidare måste man bestämma hur länge man ska ägna sig åt det, dels åt varje låt, och dels åt hela skivan. Det är klokt att sätta upp en deadline för när post-produktionen ska sätta igång. Det hjälper oavsett om man jobbar ensam eller i grupp. Det är viktigt att även sätta upp en tidsplan för hur länge post-produktionen får hålla på och vad den får kosta. Är man kapabel att sköta det själv eller behöver man ta in någon?

Distribution och marknadsföring

När produkten, alltså skivan, är färdigställd gäller det att få ut den på marknaden. Man bör fråga sig själv hur mycket tid och pengar man är villig att lägga på detta. Vill man sätta flyers på vindrutor eller marknadsföra sig på sociala medier? Vill man leta upp en agent som hjälper en med detta? I detta skede ingår även själva turnerandet. Var, hur och när vill man framföra sin musik? Kan man tänka sig att sälja merchandise i samband med detta?

Avslutningsvis

Detta var en kortfattad översikt över hur en skiva kan bli till. Stegen kan förstås variera i innehåll, ordning och längd. Men själva planeringen är grundläggande för att gå från idé till verklighet, i synnerhet i början av karriären när man är baserad i garaget. Då måste man kompensera med driv och flit. Det är fullt genomförbart. Så lycka till!

Author filippa
Published